Ahlan Wasahlan Wamarhaban

Syed Abdul Kadir Aljoofre,

Kuala Lumpur - Selangor - Singapura - Madinah Al-Munawwarah - Perlis - Kedah - Tanta - Kaherah.

Banyakkanlah berselawat ke atas kekasih kita Muhammad Sallallahu 'Alaihi Waalihi Wasallam..


Sila jaga tatatertib Syariah dalam tagboard di bawah. Ulasan bagi sesuatu topik dialu-alukan dikemukakan di bahagian ulasan topik tersebut, dan bukan di bahagian tagboard. Jazakumullah
   

<< February 2005 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28

Sila klik di tarikh-tarikh di atas untuk melihat entry untuk hari tersebut.. Sila klik juga di bulan-bulan sebelum ini. Digalakkan juga mula membaca dari posting awal (1 Februari 2005) mengikut turutan. Di bawah ini pula sebahagian entry yang menjadi "hits" disusun mengikut tarikh


  • Catitan Pertama

  • Kasih Si Anak Kecil

  • Doa Akhir dan Awal Tahun - Haramkah Membacanya? (Bhgn. 1/2)

  • Meramal Hari Qiamat?

  • Tasua'

  • Cikgu Oh Cikgu!

  • Tuntutan Mencari Ilmu

  • Sabar (Bhgn. 1/2)

  • Sembelih Vs Zalim

  • Force Of Nature.. Konsert Amal

  • Kat sana, kat sini..

  • Siti Oh Siti!

  • Sambutan Maulid Nabi (Bhgn. 1/20)

  • Salam Dari Kota Singa

  • Saman Sambut Maulid

  • Qataluki Ya Iraq!

  • Maulid Melayu

  • Selawat, Bid'ah vs Pendidikan

  • Menghina Islam

  • As-Sayyid Muhammad Al-Maliki (Bhgn. 1/4)

  • Petir

  • Persoalan Membasuh atau Menyapu Kaki Ketika Wudhu' (1/2)

  • Nasihat Tak Wajib Dilaksanakan?

  • Tidak Ikhtilat Lebih Cemerlang

  • Sheikh Abdul Fattah Abu Ghuddah

  • Istiqamah

  • Korban Bom

  • Dakwah Umum Dan Khusus (Bhgn. 1/2)

  • Aminah Wadud dan Bid'ah Hasanah - Satu Manipulasi Kotor

  • Judi - Pak Lebai dan Datuk Datin

  • Astora Dan Pembaca

  • Ekstrimiskah Mereka?

  • AP Hadhari

  • Permulaan Hidayah

  • Da'ie dan Da'iah

  • Niat Menuntut Ilmu

  • Eulogy (1)

  • Eulogy (2)

  • Surat Imam Abdullah Alhaddad (1/2)

  • Nisfu Sya'ban Datang Lagi

  • Waktu-waktu Penting

  • Puasa dan Raya - Malaysia Vs Mesir

  • Maulid Condi Rice di Arab Saudi

  • Sucikah Kita?

  • Wahhabi Oh Wahhabi

  • Pengenalan Ringkas Mazhab Syafie (1/5)

  • Pening juga tak mau bermazhab ya?

  • Doa Akhir dan Awal Tahun

  • Solat Jumaat - Sedikit Koreksi

  • Cemburu

  • Tiga Golongan

  • Futur

  • Bulan Istighfar

  • Al-Habib Abdullah Assyatri

  • Pemberian Tidak Setara Antara Anak-anak


    Sesungguhnya Ulama' itu adalah waris para Nabi

    Pautan ke para da'ie dan ulamak:

  • Habib Omar Benhafidz

  • Habib Ali Aljufri

  • Dr Mohd Saied Ramadhan Albouti

  • Dr Wahbah Azzuhayli

  • As-Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah (Rahimahullah)


    Pro-Tajdid Segar


    Pengunjung Sejak 1 Februari 2005:

    Isi Buku Tamu 

     

    YM Aljoofre




    Klik di Iklan di bawah (Anda tidak dikenakan apa-apa bayaran)


    Klik butang "Contact Me" di bawah untuk menghantar email kepada ana

  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Friday, February 04, 2005
    Kasih si anak kecil..

    Pernahkah kita terfikir, betapa Allah s.w.t telah mencampakkan perasaan sayang kita kepada anak kecil? Betapa biasanya si anak kecil menjadi bahan tawa dan hiburan buat kita. Menjadi penyeri kesunyian kita. Menghilangkan rasa bosan dan tekanan. Betapa apa dilakukannya biasanya dipandang lucu dan menghiburkan. Betapa besar kuasa Allah.

    Sebenarnya perasaan kasih sayang kepada yang lebih kecil ini bukanlah dicampakkan ke dalam hati manusia sahaja. Sedangkan biantang yang bagaimana buas sekalipun mempunyai perasaan kasih kepada anak-anaknya. Tak pernah sekali kita mendengar spesis binatang pupus, kerana binatang yang tua habis memakan anak-anak. Biasa yang kita saksikan betapa jiwa halus di dalam binatang turut mengasihi dan memberi perlindungan kepada yang masih kecil. Pada manusia juga begitu. Itulah mungkin sebabnya Rasulullah ada bersabda yg lebih kurang bermaksud : Bukanlah dari golongan kami yang tidak mengormati orang tua kami dan tidak menyayangi orang yang lebih muda. Betapa indah susun atur Islam bersesuaian dengan fitrah manusia.

    Rasulullah juga ada bersabda : Anak-anak itu menjadi punca si bapa menjadi bakhil dan pengecut. Betulkah bakhil apabila ada anak? Tentu sekali. Susah hendak mengeluarkan duit kerana ingin menabung untuk kebajikan anal-anak di hari muka. bagaimana pula sifat pengecut? Tentu sekali seseorang bila dah ada yang tersayang di rumah, mula merasa gerun akan kematian. Takut sekali jika dia meninggal dunia, bagaimana hari muka anak-anaknya nanti. Kerajaan kita pun ada buat kempen: "Pandulah dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang". Kalau begitu tak mengapa lagi. Bagaimana pula kalau ada panggilan jihad. tentu berat sekali bukan, melainkan kita memiliki jiwa sehebat Handzalah..

    Seorang datuk lebih sayangkan cucu dari anaknya.. Mengapa ya? Tentu sekali begitu, kerana fitrah manusia memang begitu. Sayangnya kita kepada anak-anak kecil amat mendalam. Walaupun ada yang mencarik fitrah tersebut di zaman kita ini, namun ia tidak dapat menafikan betapa sifat ini telah Allah campakkan ke dalam jiwa kita.

    Pagi tadi, usai menghantar abah dan munirah (ukhti) berserta dua anaknya, Khadijah, 4 dan Alwi,2 , di KL Sentral sebelum mereka menaiki ERL ke KLIA utk berlepas ke Manchester, sebelum bertolak semula ke Glasgow dan destinasi sebenar di Aberdeen, Scotland, rumah ini kembali sunyi. Tiada lagi hilai tawa mereka. Tiada lagi jerit tangis anak-anak kecil, yang menghiasi persekitaran sejak ana balik dari Mesir tempoh hari. kesunyian ini membuatkan kita terfikir kembali akan nikmatnya kasih sayang yang Allah campakkan ke dalam hati kita ini kepada anak-anak kecil ini. :)

     

    Posted at 07:12 pm by aljoofre

    nailofar
    February 5, 2005   03:58 PM PST
     
    begitulah..Allah jadikan anak-anakkecil sebagai penghibur dan fitnah..kasih sayang yg Allah beri moga sama2 kita syukuri..
    yanie_itbase
    February 16, 2005   10:44 PM PST
     
    tanpa anak2 kecil...hidup tak ceria...
    biar letih...biar penat sekali pun...gelagat si kecil sentiasa mencuit hati...sabarlah yer...hantar2 lah berita kat anak2 sedara ustaz disana...semoga silatur rahim dan ikatan kasih sayang akn terus berpanjangan biarpun mereka jauh dimata...namun sentiasa dekat dihati..
    aleya
    February 18, 2005   02:05 PM PST
     
    Anak kecil.. memang menyeronokkan.. penyeri hidup.. adanya mereka di sisi, akan terasa lebih ceria.. betool.. Nikmat Allah.. Jauh di mata tapi dekat di hati, kan ustaz??
    Aljoofre
    February 18, 2005   06:45 PM PST
     
    Terima kasih atas semua ulasan yang diberikan.keceriaan yang diberikan oleh mereka kita syukuri tetapi sabar kerana mereka jua adalah fitnah buat kita, jika tidak berhati-hati.

    benar, walaupun tidak kelihatan di mata, tetapi masih terbayang di ruang ingatan.. :-)
    Ismail
    May 7, 2005   11:02 PM PDT
     
    Eh, tu gambar Alwi ngan Khadijah kan?...:)
    shiha
    March 1, 2007   08:02 AM PST
     
    hehe ayah saya pernah bergurau.. katanya, "Hantar aje cucu yg 2 orang tu balik umah atuk & wan, mama dan abahnye takyah (balik) pun takpe!"..

    Dlm satu panggilan telefon ke emak di kampung, mak pernah bercerita, "Hmm Wan (ayah saya) tu teringatkan cucu dia aje.. selalu sebut nama Husna (nama anak kedua saya).. selalu tertanya Husna buat apa.." begitulah kasih datuk kepada cucunya..
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry

    Google
     
    Web Aljoofre Meredah Usia

    Aljoofre Meredah Usia..

    Tiada hak cipta terpelihara. Sebarang unsur peniruan, pengedaran dan penerbitan dari web ini adalah dibenarkan untuk mengembangkan dakwah Islamiah. Allah s.w.t. sahajalah yang akan memberi ganjaran dan melindunginya.